mandag den 8. august 2011

Søndagspizza

... Det hører sig jo til på en søndag. Se opskriften her.


 
Pizzadej (2 stk.)
3 dl. vand
2 dl. durummel
6 dl. hvedemel (cirka)
15 g. gær
2 spsk. olie
1 tsk. salt

Gæren opløses i vandet. Salt og olie røres i. Tilsæt derefter durummel. Rør dejen godt sammen. Tilsæt løbende hvedemel indtil dejen er til at arbejde med med hænderne. Ælt dejen grundigt - 10 min. eller længere. Gerne på røremaskine - som jeg desværre ikke havde. Kom dejen i en skål med film over og lad den hæve i køleskabet i fem timer. Gerne længere.

Fyld (2 stk.)
1 ds. hakkede tomater
1 st. ds. tomatpuré
1 rødløg
2 fed hvidløg
2 pk. parmaskinke
2 stk. mozzarella
Basilikum
Salt og peber
Olie

Tomatsauce: De hakkede rødløg svitses i olien og hvidløg presses heri. Tilsæt hakkede tomater og tomatpuré og lad det koge i 5 min. Smag til med salt og peber og lad saucen småsimre i 15 min.

Fordel saucen over pizzaerne. Dernæst frisk mozzarella og til sidst parmaskinke.
Bag pizzaerne i 10-15 min. på 275 grader (gerne på en bagesten - som jeg desværre ikke havde). Når pizzaerne tages ud pyntes de med basilikumblade og serveres med det samme.


Pizzabund
Tomatsauce fordeles på bunden
Mozzarella smuldres over pizzaen
Til sidst lægges parmaskinken på