mandag den 19. marts 2012

Pizza med aubergine og mozzarella

I fredags stod menuen på hjemmelavet pizza. Denne gang forsøgte jeg mig med en pizza med aubergine - ellers er opskriften den samme som jeg bruger her.



Opskrift (2 stk.)
Dej:
3 dl. vand
2 dl. durummel
6 dl. hvedemel (cirka)
15 g. gær
2 spsk. olie
1 tsk. salt

Tomatsauce:
1 ds. hakkede tomater
1 st. ds. tomatpuré
1 rødløg
2 fed hvidløg
1/2 chili
Olie
Salt & peber

Fyld:
1 aubergine
1 pk. mozzarella
Basilikum

Dej: Gæren opløses i vandet. Salt og olie røres i. Tilsæt derefter durummel. Rør dejen godt sammen. Tilsæt løbende hvedemel indtil dejen er til at arbejde med med hænderne. Ælt dejen grunddigt - 10 min. eller længere. Jeg brugte røremaskine. Kom dejen i en skål med film over og lad den hæve i køleskabet i fem timer. Gerne længere.

Skær aubergine i tynde skiver og læg dem i blød i saltet vand (ca. 1 tsk. salt) i 30 min. Tør dem derefter på et viskestykke. Læg dem på en bageplade beklædt med bagepapir. Pensl med lidt olie og bag dem i ovnen i ca. 10 min. ved 200 grader.

Tomatsauce: Svits løg, hvidløg og chili i lidt olie. Tilsæt hakkede tomater og tomatpuré. Bring saucen i kog. Smag til med salt og peber.

Rul dejen ud til pizzaer i lidt mel på køkkenbordet. Kom dem på bageplader beklædt med bagepapir. Prik lidt små huller i dejen med en gaffel. Fordel tomatsaucen over pizzaerne. Derefter aubergine og slut af med mozzarella. Bag pizzaerne på 275 grader i ca. 10 minutter - gerne på en bagesten. Tag pizzaerne ud og pynt med frisk basilikum.








Jeg lavede også en pizza med tomatsauce, mozzarella og parmaskinke. Se opskriften her.