mandag den 12. marts 2012

Meyers rundstykker

Jeg har kastet mig ud i et stort projekt med at bage rundstykker, som Hr. B skulle have med over til nogle kammerater. Opskriften er fra Meyers Bageri.



Opskrift (30 stk.)
Fordej:
2 1/2 dl. koldt vand
25 g. gær
500 g. hvedemel

Dej:
8 dl. koldt vand
3 dl. surdej
300 g. fint durummel
1,1 kg. hvedemel
35 g. havsalt

Pynt:
Sesam
Birkes

Fordej: 
Hæld kold vand i en skål, og rør gæren ud heri. Ælt melet i dejen, som skal være ret stiv og kun lige æltes sammen. Kom fordejen i en plastikskål, dæk den med husholdningsfilm, og sæt den på køl i minimum 6 timer - og gerne 12 timer.

Dej: 
Ælt vand, surdej (se opskriften på Meyers grundsurdej her), durummel, hvedemel og salt sammen med fordejen i en røremaskine. Ælt i ca. 10 min, til du har en elastisk og smidig dej. Lad herefter hvile tildækket i ca. 30 min. på køkkenbordet, til der er liv i den.
Del derefter dejen i tre stykker, tril dem til pølser og del hver pølse i 10 stykker. Form stykkerne til boller og sæt dem på bageplader med bagepapir. Lad dem efterhæve lunt og tildækket til dobbelt størrelse. Det tager ca. 1-2 timer. 
Pensl rundstykkerne med vand (eller æg) og drys med sesam og/eller birkes. Bag rundstykkerne i ovnen ved 200 grader i 20 min. Bag dem evt. i damp, hvor du sætter en bageplade med 1 cm. vand i bunden af ovnen. Dampen bevirker, at der ikke dannes skorpe på brødet så hurtigt, og brødet vil derfor hæve mere op. Afkøl derefter rundstykkerne på en bagerist.

Rundstykkerne er sat til efterhævning
De færdige rundstykker. De er stadig meget lyse
Det blev til nogle rigtig gode BOLLER, men rundstykker vil jeg ikke kalde dem. Jeg troede jeg havde været heldig at finde en opskrift på nogle RIGTIGE rundstykker - altså dem man køber hos bageren, luftige og med en sprød skorpe. Jeg blev derfor lidt skuffet. Men gode blev de alligevel, selvom de var lidt "tunge".