tirsdag den 17. juli 2012

Lækker sommertærte

Da jeg havde besøg af mine kollegaer til barselsbesøg, bagte jeg denne kage. Da jeg har fået opskriften af min veninde P, går den også under navnet P-tærte ;-) Den er ideel at bage på denne årstid, hvor man kan pynte den med alle de lækre sommerbær. Jeg valgte en rød udgave.


Opskrift (8-10 pers.)

Bund:
200 g. god mørk chokolade
200 g. sukker
200 g. smør
4 æg (delt i æggehvider og æggeblommer)

Creme:
1 1/2 dl. fløde
1 1/2 dl. creme fraiche
3 spsk. flormelis
Korn fra en stang vanilje

Bær til pynt

Smelt chokolade, sukker og smør over vandbad. Kom det i en skål og lad det køle lidt af. Del æggehvider og æggeblommer. Tilsæt blommerne en af gangen til chokolademassen. Pisk æggehviderne stive i en skål for sig. Vend derefter æggehviderne i chokolademassen. Smør en springform og drys med sukker. Hæld dejen deri og bag kagen ved 180 grader i 30-40 min. Kagen må gerne være lidt blød indeni. Vær opmærksom på, at kagen falder sammen - det skal den gøre.

Pisk fløden til cremen. Tilsæt creme fraiche, flormelis og vanilje og rør det hele sammen. Smag evt. til med mere sukker.

Pynt kagen med cremen og bær og evt. mynteblade eller flormelis.